:: دوره 2، شماره 4 - ( 12-1397 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 157-129 برگشت به فهرست نسخه ها
الگویی از اسلامی‌سازی علوم، دیدگاه‌شناسی قرآن کریم در دانش آینده‌پژوهی
عبدالصمد عالی نژاد
چکیده:   (872 مشاهده)
علم اسلامی، تحول و اسلامی‌سازی علوم انسانی، با تعریف‌ها و رویکردهای گوناگونی روبه‌رو است. موافقان بر مرجعیت علمی قرآن کریم و نظریه‌پردازی قرآنی به‌منزلۀ بُن‌مایۀ جامع، هم‌داستان‌اند. دیدگاه‌شناسی قرآن کریم با تفسیر ترتیبی (نگاه جزئی و گزیده‌ای) به‌دست نمی‌آید و نیازمند رویکرد تفسیر موضوعی به قرآن کریم است. پی‌جویی دیدگاه قرآن کریم در موضوعات اساسی علوم در چهار حوزۀ مفاهیم، مبانی، اصول و روش‌ها، تحول علوم انسانی را درپی خواهد شد.
الگوی تحول و اسلامی‌سازی دانش آینده‌پژوهی در حوزۀ مفاهیم، به واژه‌شناسی و گزاره‌شناسی آینده‌پژوهی در آیات قرآن می‌پردازد؛ در این حوزه پس از تبیین اصطلاح آینده‌پژوهی، بررسی ارتباط واژه‌های عاقبت، عسی، تأویل احادیث، غد و گزاره‌هایِ مربوط به معاد، خبردهی فرشتگان از فساد و خون‌ریزی انسان‌ها؛ آیاتِ ناظر به حوادث آینده و آیات مهدوی (عجل‌الله) انجام می‌گیرد.
در حوزۀ مبانی، پس از تبیین مبانی آینده‌پژوهان غربی، بنیادهای فکری آینده‌پژوهی در حوزۀ معرفت‌شناسی، خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی با دیدگاه قرآنی بررسی می‌شود.
در حوزۀ اصول، اصول قرآنیِ رویکردهای آینده‌پژوهی، از آیات و مبانی، استخراج می‌شود. 
در حوزۀ روش‌ها، روش‌های آینده‌پژوهی از منظر قرآن دنبال می‌شود تا الگویی از تحول و اسلامی‌سازی علوم انسانی جلوه کند.
واژه‌های کلیدی: اسلامی‌سازی علوم، دیدگاه‌شناسی قرآن، تفسیر موضوعی، مبانی آینده‌پژوهی، اصول قرآنی آینده‌پژوهی.
متن کامل [PDF 577 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/5/28 | پذیرش: 1397/12/1 | انتشار: 1397/12/1


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها