:: دوره 2، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 27-44 برگشت به فهرست نسخه ها
پدیدارشناسی گونه‌های دین‎داری دانشجویان
صابر جعفری کافی‌آباد، محمد سیدغراب
دانشجوی دکتری رشته جامعه‌شناسی نظری- فرهنگی دانشگاه تهران، ایران، تهران
چکیده:   (337 مشاهده)
چکیده
از پیشرفتهای جامعهشناسی دین، فرارَوی از الگوهای صلب و تکبعدی «دین‎داری» به ‌سمت الگوهای پیچیده‌تر دین‎داری یا «دین‎داری‌ها» است. فاقد قدر مشترک بودن افرادی با الگوهای دین‎داری متفاوت، امکان مقایسه‌ تطبیقی و اندازهگیری در مقیاسی واحد را سلب میکند. چنین وضعیتی ضرورت گونهشناسیِ نسبتهای مختلف افراد با مقوله‌ دین را توجیه می‌نماید. هدف از این پژوهش، گونه‌شناسی مواضع معرفتی دانشجویان نسبت به دین است. به‌منظور تعیین موضع و مواضع دانشجویان، صرفاً بر وجوه معرفتی و نگرشی دانشجویان تأکید شده و در مواردی که از مسائل عملی پرسش شده، موضع معرفتی فرد نسبت به مسئله‌ مذکور مد نظر بوده است. داده های این پژوهش از مصاحبههای عمیق با پنجاه نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و شریف و در دو مرحله به دست آمده‌اند. در این پژوهش از روش نظریه‌ مبنایی برای تحلیل و طبقهبندی داده‌ها در جهت دستیابی به الگوی گونهشناسی استفاده شده است. چارچوب مفهومی نیز از رفت‌وبازگشت میان قیاس (ادبیات نظری موجود) و استقرا (دادههای تجربی حاصل از مصاحبه های مرحله‌ اول) و در شش محور کلی (نگرش به دین و هستی‌شناسی، انتظار از دین، معرفت‌شناسی، انسان‎شناسی، غایت و معنای زندگی و مبانی اخلاقی) تثبیت شده و مبنای مصاحبههای مرحله‌ دوم قرار گرفته است. نتایج حاصل از کدگذاری دادهها ذیل محورهای صورت‎بندیشده در چارچوب مفهومی، در قالب مدلی تحلیلی، الگویی چهاروجهی (راهبردهای هستی‌شناسانه، راهبردهای معرفتی فرد نسبت به دین، موضع فرد نسبت به کیفیت حضور دین در اخلاق اجتماعی و سیاست و بازتاب مواضع معرفتی در اتخاذ راهبرد عملی نسبت به دین) را برای گونه شناسی مواضع معرفتی دانشجویان نسبت به دین فراهم کرده است.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژگان: گونه‌شناسی، موضع معرفتی، دین، دانشجویان، دین‎داری‌ها. 
متن کامل [PDF 1139 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/3/20 | پذیرش: 1396/11/10 | انتشار: 1397/3/31


XML   English Abstract   Print



دوره 2، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها