:: دوره 1، شماره 3 - ( 12-1396 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 35-58 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه «انگاره‎پژوهی» در اندیشه اجتماعی حوزوی (جریان‌شناسی اسلامی‌سازی علوم انسانی در تحقیقات اجتماعی حوزه علمیه قم)
غلام حیدر کوشا
دانش آموخته جامعه المصطفی دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی;
چکیده:   (306 مشاهده)
چکیده
این مقاله در صدد است نشان دهد که مفهوم «انگاره» و رویکرد «انگاره‌پژوهی» در محافل علمی-پژوهشی حوزوی کی و چگونه فراگیر شده است؟ متفکران حوزوی معاصر بیش از هرزمانی به تحقیقاتی روی آورده‌اند که مبادی فلسفی و متافیزیکی نظریه‌ها و علوم را آشکار ساخته و زمینه تکوین و تدوین نظریه‌هایی اجتماعی با بنیادهای استوار و پذیرفتنی در محافل علمی جهان را فراهم آورده است. نتیجه حاصل از تحقیق پیش‌ رو این است که مفهوم، نظریه و چارچوب فکری از یک فرهنگ و نظام علمی به فرهنگ و نظام علمی دیگر به‌ صورت تصادفی و دلبخواهی منتقل نمی‌شود. انتقال مفهوم و نظریه‌های علمی تابع منطق فرهنگی و زیرساخت‌های نظری است. انگاره‌پژوهی با دخالت سه عنصر اساسی وارد فضای حوزوی شده است: 1. دریچه‌های تعامل فرهنگی میان نظام‌های علمی مختلف، 2. زیرساخت‌های نظری و فلسفی همسو با نظریه‌ها و نظام مفهومی واردشده و 3. نخبگان علمی که مدیریت دریچه‌های تعامل و گزینش مفاهیم، روش‌ها و نظریه‌های همسو را بر عهده دارند. این سه عنصر به‌ صورت توأمان زمینه شکل‌گیری انگاره‎پژوهی را در فضای حوزوی دسترس‌پذیر ساخته‌اند.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژگان: انگاره، انگاره‌پژوهی، تفکر اجتماعی حوزوی، جامعه‌شناسی معرفت، اندیشه حوزه، پارادایم.
متن کامل [PDF 667 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/2/11 | پذیرش: 1396/6/15 | انتشار: 1396/12/28


XML   English Abstract   Print



دوره 1، شماره 3 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها