:: دوره 1، شماره 1 - ( 6-1396 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 25-52 برگشت به فهرست نسخه ها
ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه مهارت حل‌ مسئله براساس منابع اسلامی
جعفر علی‌گلی فیروزجائی، محمدرضا احمدی، رحیم میردریکوندی
کارشناس ارشد روان‌شناسی خانواده. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). قم، ایران
چکیده:   (278 مشاهده)
چکیده
این پژوهش با هدف ساخت آزمون اولیه مهارت حل مسئله، براساس مبانی نظری اسلامی انجام گرفت. برای مطالعه منابع اسلامی از روش تحلیل‌محتوا و برای ارزیابی روایی ‌و اعتبار آزمون، از روش پیمایشی با انتخاب تصادفی طبقه‌ای، نمونه 100 نفری از میان طلاب علوم دینی بهره گرفته شده است. ساختار برداشت‌شده از منابع اسلامی برای حل‌مسئله عبارت‌اند از: کنترل هیجان، شناخت و تعریف مسئله، شناسایی اهداف و موانع، تفکر خلاق و مشورت، تصمیم‌گیری، توکل و توسل، ارزیابی فرایند و سبک‌های ناکارآمد عجله‌ای و اجتنابی؛ همچنین، دو مؤلفۀ اعتقاد به آزمایش یا تهدید‌ دانستن مسائل و خوش‌بینی یا بدبینی. روایی این ساختار از‌نظر کارشناسان خبرۀ دین و روان‌شناسی طبق ساختار لیکرت چهار گزینه‌ای با میانگین کل 62/3 و واریانس 2/0 محاسبه شد. روایی گویه‌ها با میانگین 51/3 و واریانس 37/0 به‌دست آمده است. برای سنجش روایی ملاکی، نسخه 80 سؤالی این آزمون هم‌زمان با آزمون حل‌مسئله اجتماعی نزو و دیزوریلا اجرا شد. نتیجه، هم‌بستگی 88/0 با معناداری 01/0 را نشان داد. هم‌بستگی بالا بین مؤلفه‌‌ها با کل آزمون و بین گویه‌ها نشان‌دهنده روایی سازه بود. اعتبار آزمون به‌واسطه بررسی همسانی درونی پرسش‌نامه با ضریب آلفای کرونباخ در سطح 96/0 به‌دست آمد. دونیمه‌سازی نیز اعتباری در حد 93/0 و 95/0 برای دونیمه را نشان داد؛ بنابراین، این آزمون از اعتبار و روایی مناسب بهره‌مند است.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: حل مسئله، ساختار اسلامی، مهارت، آزمون، روایی و اعتبار.
متن کامل [PDF 851 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/3/7 | پذیرش: 1395/6/22 | انتشار: 1396/6/31


XML   English Abstract   Print



دوره 1، شماره 1 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها