[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 9-1396 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 93-120 برگشت به فهرست نسخه ها
مؤلفه‌های مشارکت حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش به‌منظور بسترسازی در توسعه علوم انسانی اسلامی
محمدحسن حسنی شلمانی
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- تهران-ایران
چکیده:   (267 مشاهده)
چکیده
با توجه به بازگشت معنویت به دنیای پسامدرن، برای پرکردن خلأ معنویت و به‌منظور مقابله با جهت‌گیری‌های متفاوت معنویتِ سکولار، نیاز است تا پیام‌های سازنده‌ای که ازسوی خداوند متعال ازطریق وحی برای انسان ارسال شده است درک و در عرصه عمل اجرا شود تا بدین‌وسیله موجب رشد و تعالی بشر شود. بدین منظور نیاز است تا جهان‌بینی اسلامی ازطریق نظریه‌پردازی، تعمیق شود و توسعه یابد. چون گام اول برای نظریه‌پردازی مشاهده پدیده‌های مرتبط با علوم انسانی است و بهترین حوزه برای مشاهده، آموزش‌وپرورش است؛‌ ازاین‌رو، در آموزش‌وپرورش نیازمند ساختاری هستیم تا افرادی متعهد و متخصص مشاهدات را طبقه‌بندی و تحلیل کنند. حضور روحانیونِ مورد تأیید حوزه علمیه می‌تواند این امر مهم را محقق کند. چون این امر با ایجاد ساختار متمرکز و متکی بر بخش‌نامه‌های دستوری محقق نخواهد شد؛ ازاین‌رو، می‌توان مدارس را در قالب ساختاری متشکل از بسته‌های حمایتی شکل داد. به‌این‌ترتیب، نیازمند ساختاری برای مدارس هستیم که براساس آن ازسوی مدارس برای حضور روحانیون نیاز به‌وجود آید. با ایجاد مؤسساتی در قالب مشارکتِ گروه معلمان به‌صورت بخش خصوصی‌ـ‌دولتی که مالکیت مدارس برای آموزش‌وپرورش حفظ شود می‌توان منویات آموزش‌وپرورش را در قالب قرارداد اولیه با این‌گونه مؤسسات تنظیم کرد و یکی از شرایط کسب مجوزِ فعالیت آن را، حضور روحانیون واجد شرایط ازسوی آموزش‌وپرورش در گروه معلمان ترسیم کرد. حضور روحانی بدین شکل در مدارس، موجب ارتقای زیرساخت‌های ذهنی، روانی و رفتاری دانش‌آموزان می‌شود. تجربه‌های دریافتی نیز موجب هم‌افزایی تجربه‌های روحانیون برای نظریه‌پردازی و تقویت علوم انسانی اسلامی در جامعه خواهد شد. این پژوهش با استفاده از روش K.A.P به دنبال اندازه‌گیری نگرش مدیران و معلمان ابتدایی برای ایجاد گروه‌های خودسازمان‌دهنده از معلمان در قالب قرارداد با وزارت آموزش‌وپرورش است و در آن مؤلفه‌های ایجاد گروه‌های خودسازمان‌دهنده معلمان و برنامه‌ها و وظایف آنها ارزیابی شده است. در این پژوهش میزان تأثیر مؤلفه‌های مشارکت‌پذیری بر برنامه‌ها و وظایف آن با استفاده از معادلات ساختاری، 42 درصد به‌دست آمده است.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: مشارکت روحانیون، ساختار مدرسه، مشارکت معلمان، برنامه‌ها و وظایف مشارکت.
متن کامل [PDF 910 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار: 1396/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hassani shalmani M H. Participation of seminaries and education for the purpose of paving the way the development of Islamic humanities.. 3. 2017; 1 (2) :93-120
URL: http://arh.sccsr.ac.ir/article-1-31-fa.html

حسنی شلمانی محمدحسن. مؤلفه‌های مشارکت حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش به‌منظور بسترسازی در توسعه علوم انسانی اسلامی . 1. 1396; 1 (2) :93-120

URL: http://arh.sccsr.ac.ir/article-1-31-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( 9-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تحقیقات کاربردی علوم انسانی اسلامی The Interdisciplinary Quarterly of Applied Researches on IslamicHumanities
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4212